Rozhovory

IB student

Pro mě bude úspěch momentálně, když přežiju IB. Když vás teda takhle hodili do vody, jak jsi řekla, proč ses teda na IB přihlásila? Je to i trochu zábava nebo jenom tvrdá práce?

Kateřina Bilinová, studentka IB programu, Třída 5:IB (2018)

Co považuješ za úspěch?

Pro mě bude úspěch, když budu šťastná, ať je to nějaká finanční stabilita, ať je to nějaká rodina, prostě štěstí. A teď pro mě bude úspěch momentálně, když přežiju IB.

Co považuješ za svůj osobní úspěch?

Můj osobní úspěch, určitě to, že jsem na rok odjela do Japonska studovat. Potom to, že jsem se přihlásila na IB, i když jsem prakticky nevěděla vůbec, co to je a do čeho jdu, protože na rozdíl od nižších ročníků, my jsme neměli takovýhle přípravný seminář, jaký teď škola pro studenty dělá, takže jsme byly hozeny do vody, a plav!

Když vás teda takhle hodili do vody, jak jsi řekla, proč ses teda na IB přihlásila?

Protože IB nabízí různé výhody, které, kdybych normálně vystudovala gymnázium, asi mít nebudu. Jednou z těch výhod je určitě to, že mě vezmou na vysokou školu bez přijímaček. Samozřejmě to platí v zahraničí. Tady v Čechách IB taky hraje roli, ale určitě ne tak velkou a určitě to není ani na všech školách v zahraničí, ale většina škol, když máte nějaký dosažený počet bodů ze závěrečných zkoušek, po vás nepožaduje​ vstupní testy a přijímací zkoušky a rovnou vás tam vezmou. A i když ta škola po vás ty testy bude požadovat, tak pokud se třeba stane, že budete pod čarou, dají určitě přednost vám, protože máte IB, než lidem, kteří ho nemají.

Máš někoho, ke komu vzhlížíš?

Profesně je to určitě Candice DeLong, která dělá psychologickou profilaci vrahů. Pracuje pro FBI a podílela se na spoustě vyřešených případů, a jelikož chci studovat psychiatrii, tak je pro mě tahle paní opravdu vzorem.

Je to i trochu zábava nebo jenom tvrdá práce?

Mám říct učitelsky,​nebo žákovsky přijatelnou verzi? Ne, tak samozřejmě, je to obojí. Je to víc té tvrdé práce, ale je to i sranda. Tím, že ti učitelé jsou fakt v pohodě, tak i v těch hodinách je docela sranda. A někdy, když jsme napřed, tak ten učitel řekne: „Tak teď můžeme dvě tři minutky kecat o něčem jiném. Pak se zase vrátíme k tomu.“ nebo:​„ Já vidím, že jste unavené, tak si dejte minutku oddych, pak zase budeme pokračovat.“

A hlavně tou zábavnou částí má být CAS (Creativity, Activity, Service), dobrovolnictví, aktivity a kreativita. To má být zábavná část, ale záleží, co si člověk vybere. Každopádně v IB je čas na nějaký soukromý život a na nějakou zábavu, ale je to všechno o tom, jak si člověk umí rozvrhnout čas.

Já jsem první měsíc chodila spát ve čtyři odpoledne. Když jsem přišla ze školy, byla jsem strašně vyřízená, i když jsme se moc neučily. Bylo toho prostě na mě hrozně moc, fakt jenom tím časovým uspořádáním. Takže t​eďs​i řeknu: „Přijdu ze školy, dám si půl hoďky oraz, pak se budu hoďku dvě učit a pak si půjdu dělat svoje věci.“ To budu dělat třeba tři dny v týdnu a pak dva dny si dám klid. Pak si myslím, že by to mělo být úplně v pohodě. Samozřejmě záleží na tom, co mám na příští den udělat.

Je něco, co bys řekla lidem, co IB zvažují?

Jestli chcete jít na školu do ciziny, tak si myslím, že to smysl určitě má. Neříkám, že se bez „IBčka“ nedá dostat na školu, samozřejmě dá, ale to IB otevírá nové dveře. Jsou tam jiné možnosti, to zaprvé. Zadruhé, je to úplně jiný styl výuky, takže jestli si chcete vyzkoušet něco nového, tak tohle je určitě dobré.

A dá se z toho určitě odejít, po, myslím, prvním půlroce. Pokud to člověk nezvládá. Není žádný problém.

A jedna věc, co je úplně skvělá, že IB je takový jakože „mekáč“. Po celém světě se v IB v tom daném ročníku vyučuje to samé a „IBčka“ mají všechna stejná skripta, takže když něčemu nerozumíte nebo vám chybí nějaké zápisky, knížky, něco, tak se dá na internetu najít spousta IB komunit, kde se s vámi ti lidé podělí o svoje zkušenosti z IB a celkově o s​voje z​ápisky, třeba vám to i vysvětlí.

Já jsem našla na internetu na Skype jednu Američanku, která to studovala, ještě jsem s ní nemluvila, ale píšeme si a řekla mi, že je ochotná mi vysvětlit, co budu potřebovat, protože má stejné předměty. Dokonce jsou i mobilní aplikace, různá fóra pro IB studenty, takže si myslím, že to je dobré na „IBčku“.

Reportéři: Lucie Bradáčová, Samuel McLean, Autoři článku: Daniel Šulc, Lucie Bradáčová, Korektura: Martin Formánek

Sdílet: