Kinematografie

Nejlepší filmy roku 2017

Tento měsíc jsem chtěl filmovou rubriku trochu pozměnit a udělat komplikovaný tabulkový systém kategorizování nejlepších snímků minulého roku podle cílové divácké skupiny a žánrů. Nakonec nezbyl čas, takže vás toho ušetřím. V jednoduchém seznamu filmů, kterém jsem zatím viděl, vás v krátkosti seznámím s mými osobními favority na poli filmové produkce loňského roku. Filmy nebudu nijak řadit. Budeme tu mluvit pouze o celovečerních a nedokumentárních filmech, které pravděpodobně většině z vás utekly a pokusím se je zde trochu zviditelnit. Nebudu mluvit o sci-fi hororu Život, válečném vyvrcholení jedné z nejlepších filmových sérií současnosti Válka o planetu opic, šestinásobném historickém kandidátovi na Oscary Nejtemnější hodina, výplachové bezmyšlenkové zábavné fantasy akci s nominací na Oscary za vizuální efekty Kong: Ostrov lebek. Nerozepíši se ani o romantické fantasy s třinácti nominacemi na Oscary Tvář vody (“Amélie z Montmartru, kdyby ji režíroval Tim Burton”), ani o nejnovějším výtvoru studia Pixar oslavující mexický svátek mrtvých Coco. Všechny zmíněné filmy doporučuji, ale skrze jejich výdělky očekávám, že jste je už všichni viděli.

Už vás nechci déle napínat. Mezi nejlepší filmy minulého roku patří:

The Florida Project

Vynikající intimní portrét reality americké nižší třídy. Skutečným faktem, kterým se film inspiroval je, že více jak jedno procento Američanů žije jednu výplatu od vystěhování. Režisér Sean Baker mě odrovnal již svojí předešlou Transdarinkou a s The Florida Project rozhodně nezklamal. Příběh se odehrává v rodině, kterou tvoří matka s dcerou. Žijí v motelu na dohled od Disneylandu na Floridě (odtud název The Florida Project). Film pojednává o jejich životních obtížích, ale i o světlých momentech. Oprsklá dcerka žije volně v okolí motelu a matka dělá vše, co může, aby každý týden mohla manažerovi hotelu (William Dafoe, který za roli získal oscarovou nominaci) zaplatit 35 dolarů za ubytování. Nejkrásnější vyobrazení skutečného života a skutečných lidí.

Značky: otravné, ale okouzlující dítě & William Dafoe si zaslouží Oscara

O těle a duši (On Body and Soul/Testről és lélekről)

Maďarská umělecká romantika sice nezní jako velký tahák, ale můžu vám zaručit, že se jedná o nejvýjimečnější film loňska. Tichá intimní romantika se odehrává na jatkách. Vedoucí jatek se znetvořenou rukou přijme novou kvalitářku masa, která má sociální fobii. Při psychologických testech ovšem zjistí, že sdílí svoje sny. Na tomto bizarním základu započnou netradiční vztah. Režisérka Ildikó Enyedi nádherně vyobrazila atmosféru jatek, kde se smrt a utrpení nejeví pouze atmosféricky, ale též vizuálně, tudíž dopředu varuji lidi se slabší povahou. Režisérka též skvěle zachytila vztah netypického páru. Slovenská rodačka Alexandra Borbély, která za roli dostala Evropskou filmovou cenu pro nejlepší ženský herecký výkon, je naprosto dokonalá. Nejzajímavější snímek loňska a zároveň oscarový kandidát (a můj favorit) v kategorii nejlepšího cizojazyčného filmu.

Značky: pro náročné diváky & deprese

Pěkně blbě (Big Sick)

Romantická komedie 21. století v opravdovém slova smyslu. Populární americký stand-up komik pakistánského původu Kumail Nanjiani si v tomto filmu zahrál sám sebe. Děj se odehrává v letech 2006 a 2007, kdy potkal svoji budoucí manželku Emily (hraje Zoe Kazan). Po seznámení a nějaké době společného chození Emily ovšem skončí v nemocnici a upadne do kómatu (což není spoiler, protože je to v traileru). V ten moment se na scéně objeví rodiče Emily (bravurně zahráli Ray Romerem a Holly Hunter). Společně se skutečnou Emily napsal Kumail scénář a dostali za něj zaslouženou nominaci na Oscara. Pokud se chcete upřímně zasmát, poplakat a rozněžnit, tak je Big Sick jasnou volbou. Divácky nejpříjemnější film loňska.

Značky: sebereflexní humor & “Awww”

Velká hra (Molly’s Game)

Režijní debut mistra dialogů Aarona Sorkina (od Pár správných chlapů z roku 1992 po Steve Jobs z roku 2015, dále autor scénářů k The Social Network, Moneyball a seriálu Newsroom) s Jessicou Chastain v roli Molly Bloom, která proslula jako známá pořadatelka tajných pokerových turnajů pro hollywoodskou smetánku. Oscarová nominace za scénář. Drama podle skutečných událostí ze světa velkých peněz a velkých risků je rozhodně něco, co byste si neměli nechat ujít. Rozhodně nedoporučuji si například v polovině filmu dojít na záchod, protože už nemáte šanci se chytnout.

Značky: “tohle je na mě až moc chytrý” & “připomíná mi to Vlka z Wall Street”

Wonder

Stephen Chbosky (autor knihy a režisér filmu The Perks of Being a Wallflower) se tentokrát zhostil cizího materiálu, kterým je kniha Wonder od Raquel J. Palacio. Příběh je trochu jiný, než by se z traileru dalo předpokládat. Celý dvouhodinový film se totiž netočí jenom kolem hlavního hrdiny, malého chlapce Auggieho, co se narodil se znetvořeným obličejem a jde právě do školy. Film často dělá kolem hlavní příběhové linie zatáčky za vedlejšími postavami a ukazuje nám jejich příběhy. To je chytrý a příjemný element, který nám celý film lidsky přiblíží. Ideální film, pokud si chcete trochu poplakat. No, “trochu” znamená v mém případě čtyřikrát a nebudu se divit, když klidně i vícekrát. Na druhou stranu mi žádná ubrečená scéna nepřišla vyhrocená nebo nepřirozená. Všechno bylo skutečné a lidské. Hrají Owen Wilson, Julie Roberts a Jacob Trembley. Oscarová nominace za make-up je třešničkou na dortu.

Značky: na zlepšení nálady & pláč, pláč, pláč, pláč, pláč, pláč,…

Newness

Definice romantického dramatu 21. století. Pomalé, občasně melancholické drama o vztahu, který začal na Tinderu. Syrové, plné emocí a skutečných lidských událostí, které dříve nebo později v každém vztahu nastanou. Chemie mezi Nicolasem Houltem a Laiou Costou funguje skvěle a věříte jim každý společně strávený den. Upozorňuji dopředu ovšem na velký počet nadávek a explicitních sex scén, které ale dobře zapadají do celého tématu “reálného vztahu”.

Jeden z nejlepších indie filmů roku.

Značky: Neflix úlovek & náročné rande pro pokročilé vztahy

Speech & Debate

Coming of age komediální drama o skupině tří studentů, jejichž ambice přesahují možnosti státní střední školy. Milé, příjemné a sympatické indie bez jediného známého herce s finálovým muzikálovým číslem, na kterém spolupracoval Linn-Manuel Miranda. Hezká kombinace staromódní zápletky a moderního humoru.

Značky: Netflix úlovek & under-underground

Professor Marston & the Wonder Women

Viděli jste loňskou Wonder Women? A viděli jste tu skutečnou Wonder Women? Životopis popisující vytvoření komiksu Wonder Women, při jehož vzniku stála netradiční trojice z Harvardu. Profesorský manželský pár (Luke Evans a Rebecca Hall) a jedna výjimečná studentka (Bella Heathcote). Jestli vás zklamalo 50 odstínů, tak hurá na Marstona. Film plný bdms, nahoty a nadávek, ale i přesto důvěryhodně a lidsky představuje tvůrčí proces vytvoření jednoho z nejznámějších komiksů všech dob.

Značky: ženská režisérka & načapáni sousedkou

Ingrid Goes West

Příběh Ingrid, nebezpečného instagramového stalkera, je tak skutečný a aktuální, že vám o něm ani nic neřeknu. Film, který se nevidí jen tak a stojí za pozornost, ale upozorňuji, že po jeho zhlédnutí se vám minimálně na týden nebudou chtít používat sociální sítě. Rozhodně si po jeho zhlédnutí také uvědomíte, že znáte nějakou Ingrid nebo Taylor. Možná jste jednou z nich dokonce vy. Snad největší doporučení roku, skrze to, jak moc si myslím, že by tohle měli všichni vidět. Po sociální stránce neskutečně depresivní drama, ale jsou tam i humorné momenty. Audrey Plaza a Elizabeth Olsen v hlavních rolích stalkerky a “famous insta girl” jsou skvělé. Výherce nejlepšího scénáře na festivalu v Sundance.

Značky: insta faleš & krádež psa

Autor: Vojta Ráček

Sdílet:

About Karolína Pavlátová